Ideas4all: compartir idees per innovar

La wikieconomia ens explica que els productes i serveis s’innoven gràcies al crowdsourcing (les idees de la multitud). A Internet han sorgit una dotzena de llocs web amb aquesta filosofia. La majoria estan especialitzats per àrees o sectors, com Cambrian House (nous negocis i tecnologies) o Innocentive (ciència i tècnica). Ara bé, n’hi ha d’altres que actuen com a simples bancs d’idees, Ideawicket i Globalideabank. D’entre els d’aquest grup destaca Ideas4all, que s’ha proposat reunir en els dos propers anys un milió d’idees de tota mena: culturals, polítiques, socials, industrials i científiques.

La seva creadora, Ana Maria Llopis, física i enginyera de materials, creu que la gent estem disposats a regalar idees si les podem acabar veient materialitzades. En aquesta línia, la plataforma Ideas4all serveix per intercanviar i democratitzar les idees, la innovació i el coneixement, a més de resoldre problemes i desafiaments. Ens hi podem registrar en tres modalitats: ideator (aportant idees), questor (exposant problemes) o navigator (votant i comentant les propostes dels altres).

Si som ideators (creadors d’idees), podem decidir fins quin nivell cedim els drets de propietat intel·lectual a la comunitat:

  • O bé amb llicència Creative Commons, per la qual retindrem l’autoria de la idea, però cedirem la resta de drets.
  • O bé amb la modalitat Ideas4all, en què com a autors retindrem el copyright i sols cedirem al portal el dret a exposar les nostres idees.
  • Si ens preocupen els drets de patents, podem exposar la idea només a grans trets, sense mostrar-ne tots els detalls.

Font: CiberPaís núm. 519, de 4 de setembre de 2008

Jordi Graells Costa

2 thoughts on “Ideas4all: compartir idees per innovar

  1. Jordi, has escrit una anotació que tracta una temàtica, sota el meu punt de vista, potencialment amb molt futur: el crowdsourcing. Permet-me afegir-hi dues pinzellades. La parauleta va ser encunyada des de la factoria de la revista Wired l’any 2006, i descriu un nou model de negoci en el qual les empreses utilitzen la xarxa per externalitzar part de les seves tasques més creatives, cosa que els permet la captació d’idees innovadores o la resolució de “reptes” o “desafiaments” per part de la comunitat internauta, fonamentalment personal investigador molt qualificat. R+D+I pura, però probablement no sempre ben pagada.Esmentes el cas de la nord-americana InnoCentive, que proposa la resolució de problemes o l’aprofundiment en les seves línies de recerca a la comunitat internàutica de cervells que consulten la seva pàgina web, els quals poden aportar solucions als problemes o idees innovadores que desemboquin en la creació d’un nou producte.I és que així com abans hi havia una una profunda integració vertical als negocis que rebutjava el coneixement procedent de l’exterior, amb el crowdsourcing s’imposa un model d’innovació oberta que a la pràctica és molt útil, ja que reconeix l’existència de coneixement arreu i el coneixement útil es troba en els cervells de la col·lectivitat. Alhora, les empreses arrisquen poc i la rendibilitat és màxima: negoci garantit.L’altre factor que planeja sobre aquesta pràctica és el de l’explotació. Està ben pagada la nostra idea? Segur que la resolució del “repte” que ens ha proposat l’empresa, que ens ha recompensat amb 1.000 euros, no en generarà uns beneficis de 100.000 per a l’empresa final? Hi ha persones que creuen que estem davant d’un cas clar d’explotació.Finalment, voldria afegir altres xarxes de persones solucionadores de problemes altament qualificats: NineSigma, YourEncore i Yet2. També voldria anotar que existeix una mena d’observatori en format de bloc que l’escriptor Jeff Howe, creador del terme, ha penjat a la xarxa per fer el seguiment del fenomen i analitzar-ne les implicacions econòmiques i socials.

    M'agrada

  2. Gràcies, Xavier, per la bona compleció del post, amb la qual, com no podria ser altrament, hi estic totalment d’acord. Trobo especialment interessant que alguns sectors considerin que el crowdsourcing pot acabar explotant els titulars inicials de la idea aportada. I aquí entrem, com també dèiem al post, amb qüestions de gestió de la propietat intel·lectual. Sobre això, estic preparant un text per a un altre bloc que em comprometo també a re-publicar-lo aquí perquè puguem continuar el debat…To be continued

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Tornar al principi