Mirades (preliminars) sobre la Jornada TIC i presó

Jornada TIC i presó
Jornada TIC i presó

Dijous passat vam celebrar la Jornada sobre TIC, Internet i educació a presons del programa Compartim, amb el lema ‘les presons en l’era d’Internet’. Més que retòrica, aquesta formulació resumia tots els continguts i les activitats que volíem desenvolupar en la trobada i els resultats, les concrecions a què vam anar arribant, van confirmar encara molt més aquesta intenció. Per una banda, l’alt nombre de participants i la seva variada procedència. En segon lloc, les aportacions de les comunicacions, seguides amb interès pels participants. En tercer lloc, la dinàmica plantejada pels dinamitzadors dels tres grups de treball, la implicació dels participants i la riquesa dels debats i les aportacions.

Cadascun d’aquests aspectes mereix una especial dedicació.

Comencem pel primer: participació i procedències. La Jornada ha revelat l’interès que desperta el tema TIC/Internet vinculat al món socioeducatiu de les presons. Hi van participar més de 120 professionals: una gran part que treballen a les presons (mestres, monitors d’ofimàtica, bibliotecaris, dinamitzadores de Punts TIC, educadors, funcionaris de vigilància, pedagogs, monitors, psicòlogues, juristes, tècnics…), però també -i això és molt important pel model de treball que estem impulsant- altres professionals de diferents sectors de l’Administració, entitats socials vinculades als usos socials de les TIC, estudiants… El treball iniciat amb aquesta convocatòria permetrà enfortir vincles i consolidar espais de col·laboració: obrir la CoP TIC i presó a tots aquests sectors i organitzar accions que aportin el coneixement i el foment de l’ús de les TIC en l’àmbit socioeducatiu (en un altre post us explicarem les línies de treball de la CoP).

Quant a les comunicacions, la Jornada va començar amb l’exposició de Paula Montero, subdirectora general de Programes de Rehabilitació i Sanitat. En el seu discurs va destacar: l’interès i el compromís de la Secretaria de Serveis Penitenciaris, Rehabilitació i Justícia Juvenil en l’impuls de les TIC en el nostre àmbit (“un dels objectius de la Secretaria és combatre la fractura digital a través de l’alfabetització digital”; “s’ha d’evitar el risc que les persones romanguin excloses”); que en el nostre àmbit (també) el programari lliure i el reciclatge són una necessitat i una bona resposta; que és necessària la implicació de tothom perquè la implantació de les TIC tiri endavant; per concloure que la rehabilitació no és possible si no ens ho creiem entre tots.

A continuació, l’exposició de Jürgen Hilmer va recórrer diferents països europeus i les diverses opcions tècniques utilitzades per possibilitar l’aprenentatge a través de la xarxa. Destaquem algunes de les idees aportades per Hillmer: l’ensenyament a distància a presons és molt necessari, ja que les TIC amplien el camp de capacitació professional, permeten un aprenentatge individualitzat i  serveixen de suport als formadors en facilitar la cooperació; a Alemanya, a partir de determinats anys de condemna, és obligatori passar per l’FP: importància de l’e-learning i dels estàndards d’acreditació de competències; necessitat de  plataformes i de plataformes segures (“sense seguretat no és possible cap plataforma”); les aules virtuals possibiliten amplificar els efectes de la formació i atendre centres petits i atomitzats (cas dels centres de dones); connectar entre si diferents centres genera un ambient educatiu; el 90% de la tecnologia és Moodle (programari lliure); l’ús de Moodle permet compartir molts cursos i materials fets en altres plataformes.

Principals plataformes: Prison Portal d’educació a presons: 14 landers, 60 presons, 60 cursos, formació bàsica, professional, personal; Zubilis: projecte d’èxit basat en la intranet comuna de 7 presons i que permet compartir materials i la col·laboració entre escoles; Noruega, projecte LICOS: vincula 4-5 països en el seu desenvolupament (la Universitat Autònoma de Barcelona hi participa). L’aplicació està prevista en 3-4 països.

Dintre d’aquest apartat d’exposicions, també vam presentar les línies principals del document de treball i a continuació vam poder gaudir del vídeo L’impacte de les TIC i Internet als centres penitenciaris produït per l’oficina tècnica de la Xarxa Punt TIC. Malgrat alguns problemes amb el so, el vídeo va transmetre tot el que el títol ens anunciava, a partir de les experiències de diferents actors narrades per ells mateixos: participants en Cyberaules i Punts TIC, dinamitzadores de Punts TIC, dinamitzadors TIC, bibliotecària, alumnes d’UNED i de l’escola…

El vídeo, us suggereixo que el mireu, és interessantíssim i està excel·lentment realitzat.

I seguidament, els grups de treball. Tres temàtiques:

  • Inclusió, participació i ciutadania digital
  • L’educació formal, TIC i Internet
  • Competències digitals, formació col·laborativa i sostenibilitat

I tres qüestions a debatre:

  • Per què les TIC i Internet?
  • Quins usos?
  • Riscos/oportunitats. Models d’accés. Controls.

Uns debats molt intensos i molt participatius, moltes propostes que desenvoluparem en un següent post. Si voleu tenir un avançament, podeu consultar el concentrador que recull els tweets transmesos durant la Jornada amb el hastag #ticipreso.

Com ja vam indicar, totes aquestes aportacions s’aniran integrant en el Document de treball de la Jornada de la CoP TIC i presó, el qual aspira a convertir-se en una mena de “llibre blanc” de l’ús de les TIC i Internet en l’àmbit penitenciari.

Tot això va passar en aquesta Jornada intensa i plena de qüestions d’interès que intentarem anar analitzant en altres posts. Des d’aquí el nostre reconeixement a l’equip organitzador i a tota la gent que hi va participar.

Julio Zino
julio_zino3

2 thoughts on “Mirades (preliminars) sobre la Jornada TIC i presó

  1. Julio, felicitacions pel contingut i la resposta a la Jornada. Ja calia que totes les persones que tenim relació amb l’àmbit de les TIC a les presons ens trobéssim per compartir neguits i dificultats, esperances i possibilitats. Ara ens cal anar una mica més enllà perquè es visualitzi l’impuls que es vol donar a l’alfabetització digital.

    M'agrada

  2. Com diu el Joan Antoni: enhorabona! Jo em vaig perdre gran part de la sessió, però em va agradar molt la introducció de la Paula Montero i vaig assistir a la magnífica conferència de Jürgen Hilmer, que em va fer venir ganes de provar tots els programes que ens va explicar. Encara que sigui de lluny, us segueixo i m’interessa molt tot el que es fa en un àmbit tan complex i tancat com és una presó: és complicat, però hi anem entrant.

    També gràcies per la magnífica classe de Moodle que ens vas fer a la Joana i a mi 🙂

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s