Els aiguats d’Al-Riyad: ús de Twitter i del web social en situacions d’emergència

A principis de maig la ciutat d’Al-Riyad, la capital d’Aràbia Saudita, va patir unes espectaculars inundacions, i la resposta que el col·lectiu ciberactivista de la ciutat va engegar va contribuir a pal·liar-ne les conseqüències. En aquest cas concret, la utilització del web social (especialment de Twitter) va servir per ordenar el trànsit, demanar ajuda i, fins i tot, salvar vides.

Al-Riyad inundatVaig ser coneixedor d’aquesta situació perquè, com a estudiant d’àrab, sóc seguidor de comptes de Twitter en aquesta llengua relacionats amb l’ús de les TIC i el web social. Com sigui que entre aquests comptes hi ha diverses persones que viuen a Al-Riyad, a principis de maig em va sorprendre la gran activitat que aquests twittaires i els seus seguidors desenvolupaven al voltant del que semblava una situació de greu emergència climatològica.

I és que a causa de la poca operativitat de les autoritats, centenars de twittaires es van organitzar per donar la màxima informació sobre les inundacions gràcies al hashtag o canal #riyadhrain. L’objectiu del voluntariat cibernauta era doble: ajudar les persones que demanaven ajut des de la xarxa perquè havien quedat bloquejades (i, per tant, salvar vides) i ordenar el trànsit.

L’eina Twubs informava sobre tots els tweets d’aquest canal (on es podien llegir els missatges de les persones que havien quedat bloquejades o quins carrers eren intransitables) i la pàgina Riyadhrain.com (generada per un voluntari) feia de bloc, repositori de vídeos i imatges, i també permetia l’accés als tweets del canal #riyadhrain. Una petita empresa va habilitar un espai en el seu web basat en Google Maps que permetia completar sobre un mapa de la ciutat totes les vies i zones anegades (cosa que servia per saber quins carrers eren transitables i quins no i, per tant, ordenar el trànsit).

Mitjançant aquest formulari els que havien quedat bloquejats podien demanar ajut (calia omplir els camps que demanaven en quin estat es trobaven, la ubicació i el nom), i les persones voluntàries podien donar-los suport accedint al full de càlcul on es recollien les peticions d’ajut. Altres oferiments de voluntaris eren un grup a Facebook.

La blocosfera saudita així com el repositori de vídeos Youtube bullien aquells dies, i van ser molt útils per difondre la notícia, sobretot a causa de la manca d’informació dels canals oficials. L’important rotatiu Asharq Al-Awsat es va fer ressò del destacable paper desenvolupat pel web social durant l’emergència (podeu accedir a la traducció automatitzada de Google en català de l’article, un xic matussera però si més no dóna una idea de la importància del web social en aquest cas).

El debat que m’agradaria obrir és si en el cas de Catalunya la situació seria semblant si es produïssin uns aiguats tan intensos. A causa de la presència de la nostra Administració en el web social (per exemple mitjançant un compte de Twitter d’emergències) o de la recent estrena de la pàgina L’aigua en temps real de l’Agència Catalana de l’Aigua i el Servei Meteorològic de Catalunya destinada a donar informació sobre l’estat de l’aigua a Catalunya, el més probable és que fos la Generalitat qui liderés la resposta. En el cas d’Al-Riyad, l’absència total d’una resposta institucional des de la xarxa social va ser la que va provocar que fos la ciutadania qui s’hagués d’autoorganitzar per fer front a l’emergència.

Article sencer a e-Catalunya

Sobre la imatge: Flooded Ryhad Saudia Arabia © cmonville BY – 2.0

Xavier Lasauca
Xavier Lasauca

One thought on “Els aiguats d’Al-Riyad: ús de Twitter i del web social en situacions d’emergència

  1. Uau!!! Em sembla genial que es pugui arribar a moure tanta cosa només amb el Twitter, de debò que és espectacular la informació que dónes. Jo penso que no sabem tot el poder que té tot això, o potser ens ho podem imaginar, però la veritat és que la realitat supera la ficció. M’encanta la teva entrada i que la gent fos capaç de mobilitzar-se per una cosa tant cabdal, de debò.

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s