TIC, e-learning i gestió del coneixement en el context penitenciari europeu

elearningEl 22 i 23 d’octubre, junt amb Jesús Martínez i Joaquim Campuzano, de la Universitat Autònoma de Barcelona, vam estar a Gant, Bèlgica, per participar a la “Conferència sobre e-learning i gestió del coneixement als serveis penitenciaris europeus”.

Va ser una experiència molt profitosa en molts sentits, perquè ens va donar l’oportunitat de prendre contacte amb la gent que està treballant amb les TIC i en gestió del coneixement a les presons europees i alhora ens va permetre donar-los a conèixer el que nosaltres estem fent en aquests dos àmbits.

Van ser dos dies plens d’exposicions i debats, dels quals es van extreure un seguit de conclusions i recomanacions en el camp de les TIC i de l’e-learning a presons que us resumeixo a continuació.

  • L’e-learning és una via estratègica per a la qualificació, perquè ofereix als interns oportunitats importants i efectives de formar-se i, en conseqüència, augmentar les seves possibilitats de reintegració social. D’altra banda, també estaria bé utilitzar-lo en la formació del personal dels centres penitenciaris.
  • Cal anar en compte amb el procés d’introducció de l‘e-learning a presons. S’ha de fer de manera professional i d’acord amb una visió general pedagògica, tenint en compte l’entorn i amb una tecnologia apropiada. Sobretot, però, s’ha d’usar amb seguretat. Les presons han d’establir els procediments d’ús perquè la seguretat sigui realment efectiva.
  • Hem de ocupar-nos dels continguts! Es proposa formar un grup de docents de presó i especialistes en e-learning a nivell europeu que recopilin i distribueixin els continguts adequats (les millors pràctiques podrien ser traduïdes a altres llengües).
  • Internet a través de vies segures. Internet ofereix la possibilitat d’accedir a molts materials i continguts pedagògics i els sistemes de e-learning s’haurien de configurar perquè els interns puguin tenir-hi accés.
  • L’e-learning i la gestió del coneixement, dues cares de mateixa moneda, la qualificació. Les aplicacions d’e-learning i la gestió del coneixement s’han de considerar com tecnologies i mètodes interelacionats. Quant als interns, la gestió del coneixement els pot facilitar un accés millor al món laboral i social, per exemple, aportant-los informació en la recerca de feina i d’habitatge, o en la utilització de recursos i en la formació.
  • L’e-learning s’ha d’integrar en una estratègia general de qualificació. Les experiències analitzades a Europa mostren que la tecnologia no substitueix el paper de tutor ni els docents, però pot ser un recurs més de suport al procés d’adquisició de qualificacions. L’e-learning s’ha d’integrar en el procés general d’ús de les TIC que fan els interns, encetant una via de formació continuada que pugui mantenir-se més enllà del temps de compliment de la condemna.

Sobre la imatge: Participate in eLearning Artwork (c) jokay BY – NC- SA

Vegeu tot l’article a e-moderadors

Julio Zino
julio_zino3

2 thoughts on “TIC, e-learning i gestió del coneixement en el context penitenciari europeu

  1. Hola Julio, de ben segur que anirem caminant per aquest camí.
    Jo ja he fet algunes pràctiques i et garanteixo que els resultats són molt bons. Molta eficàcia en la intervenció i molt més seguiment de les activitats.

    Una salutació, Joan.

    M'agrada

  2. En aquesta ocasió Julio -dono fe- el treball tan intens va fer que ni tan sol puguessiu visitar la ciutat (només a la nit i de camí a l’hotel) Un marevella, Ghent. Recomanable

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s