L’esforç col·laboratiu per innovar a l’Administració

La Partnership for Public Service i la consultora IDEO nord-americanes han elaborat el document Innovation in Government (Innovació a l’Administració), amb l’objectiu d’entendre les oportunitats singulars que la innovació pot oferir a l’Administració pública, identificar-hi els obstacles per implementar-la i també les millors pràctiques per promoure-hi una cultura d’innovació. Tot això requereix un canvi de pensament, un enfocament disciplinat i un lideratge fort.

La innovació a l’Administració pot fer-se de tres maneres:

– Millorant algun procediment ja existent que tingui impacte en la vida de les persones.

– Adaptant una idea ja implementada a un nou context.

– Desenvolupant alguna cosa completament nova per assolir els objectius del nostre organisme.

Crear una cultura d’innovació a l’Administració requerirà un procés definit, que s’ha de basar en els principis següents:

– Construir l’equip. Organitzar un equip de disciplines, nivells i perspectives diverses, persones compromeses de dintre i de fora del nostre organisme, per assegurar-ne la propietat compartida i solucions fermes.

– Centrar-se en els ciutadans. Concentrar-se en les persones a qui servim, descobrir què necessiten i desenvolupar solucions d’abast global que millorin les seves vides.

– Començar amb un sí. L’optimisme és el fonament de la innovació. S’ha de crear un clima de confiança i comoditat per explorar què podria fer-se.

– Prototips per aprendre. Crear un entorn on els equips puguin experimentar en les primeres fases del desenvolupament, per aprendre’n ràpidament i amb menys risc.

– Promoure la iteració. Provar els prototips amb persones reals per obtenir resposta i incorporar-hi noves idees.

– Avaluar el nostre impacte. Determinar si una innovació està afectant de manera positiva els objectius del nostre organisme, i si val la pena invertir-hi.

Es tracta de posar les bases per promoure una cultura d’innovació a l’Administració, que necessitarà l’esforç col·laboratiu a llarg termini de tots.

Joana Soteras

3 thoughts on “L’esforç col·laboratiu per innovar a l’Administració

  1. Estic totalment d’acord amb el Josep, molts de nosaltres frisem per innovar en els nostres procediments i poder oferir un servei de qualitat on es tinguin en compte no només els objectius polítics sinó també el servei a l’administrat que és el nostre principal client. Però realment és molt molt complicat

    M'agrada

  2. Estic d’acord amb en Josep i la Teresa. Està clar que la teoria, que és la que planteja la Joana, la sabem, però ara falta posar-la en pràctica. Els empleats públics són un element clau en la consecució de l’oferiment d’un servei de qualitat, en una bona atenció i en una eficaç gestió de les tasques encomanades. Per això és important que els treballadors estiguin formats, motivats i se sentin valorats en el seu entorn laboral. La consecució d’aquests objectius és responsabilitat de les AAPP i dels seus dirigents polítics. La mitjana d’edat dels empleats públics actuals supera els 40 anys, per tant la cultura en la societat del coneixement i de les TIC ens arriba una mica tard. Tard no vol dir que no tingui remei, però ens hem de reciclar i per això es necessita sobretot formació i voluntat de fer-la perquè d’experiència sí que en tenim, i molta.

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s