Sobre l’aprenentatge invisible

Portada del llibre El aprendizaje invisibleAhir a la tarda vam gaudir al Centre d’Estudis Jurídics i Formació Especialitzada de la presentació del llibre Aprendizaje invisible, a càrrec d’un dels seus autors, Cristóbal Cobo Romaní, investigador de l’Oxford Internet Institute de la Universitat d’Oxford, que l’ha escrit juntament amb John Moravec.

El concepte hibridació ha estat un dels eixos principals de la seva presentació. Hibridació necessària per a un tipus d’aprenentatge, el formal, i adient per a les societats industrials del segle passat, però que avui ha perdut part del seu sentit en una societat global i del coneixement. En aquest nou context, emergeix cada cop amb més força un nou tipus d’aprenentatge, l’informal, propiciat per l’extensió de l’ús de les tecnologies de la informació i la comunicació.

Hibridació, que vol minvar les tensions entre l’aprenentatge formal i la realitat de les noves pràctiques de la societat i l’economia del coneixement. Hibridació desitjable des de l’aprenentatge formal, perquè aportaria a l’aprenentatge informal una major qualitat, i al seu torn, l’informal aportaria a l’aprenentatge formal una major profunditat i adequació a la societat del coneixement i les xarxes globals.

El segon eix és la necessitat de construir ponts i espais de diàleg entre els diferents àmbits d’aprenentatge. Aquesta necessitat està donant forma a la figura del knowledge broker, o el que filtra, connecta i facilita la creació de nou coneixement. Però, com s’han d’avaluar i certificar els guanys d’aprenentatge assolits en aquests nous àmbits d’aprenentatge invisibles? En definitiva, com institucionalitzar, fer visible i gestionar aquest, cada dia més ampli, aprenentatge informal? Preguntes per obrir el debat.

En el torn de preguntes es va fer palesa una altra “invisibilitat”, la del canvi necessari que no es veu arribar. Hi ha resistències al canvi per part, per exemple, dels mateixos alumnes que demanen criteris tradicionals d’avaluació com una mesura de dignificació de la seva inversió educativa. Davant de la desesperança propiciada per la invisibilitat del canvi, cal pensar, com molt encertadament va posar de relleu el presentador de l’acte, Antonio Ramón Bartolomé, que res no és per sempre, i que els sistemes d’aprenentatge actuals no tenen més de 300 anys, i sempre han canviat al compàs dels canvis polítics i econòmics. El canvi sempre està present, com la curiositat i la passió per dissenyar ponts de diàleg i d’intercanvi de coneixement.

Paco Molinero

5 thoughts on “Sobre l’aprenentatge invisible

  1. Va ser una gran sessió. Faré un post al meu bloc aviat. Ara només ressaltar la qualitat dels dos invitats addicionals (Hugo Pardo i Antonio Bartolomé) i la excel·lent acollida que va tenir la xerrada en assistents (més de 50) i en la qualitat dels que van venir. Tot indica que potser ja estem prou madurs com per visibilitzar projectes i aportacions concretes. En sóc optimista

    M'agrada

  2. bon dia! a mi, i més ara que ve sant jordi, m’agradaria més que parlessiu de llibres en català, penso que fomentar la lectura en català és bo per catalunya , la seva cultura i la seva llengua.

    M'agrada

  3. Bon dia, peric. La temàtica d’aquest bloc és la gestió del coneixement. Trobaràs molts blocs que tracten sobre llibres, cultura i llengua catalana. Precisament, per Sant Jordi, hem organitzat una tertúlia literària i una jornada sobre novel·la negra, en què comptarem amb la presència d’Andreu Martin, en un altre bloc d’aquesta institució: el bloc de la Biblioteca del CEJFE http://blocs.gencat.cat/bibliotecacejfe. Hi estàs convidat!

    M'agrada

  4. Em va agradar força la idea que es va filtrar en les intervencions dels ponents de no contraposar i forçar les separacions entre formalitat i informalitat en els aprenentatges, la idea de hibridació que comentes al post. Això sí visibilitzant i posant en valor els aprenentatges informals, propiciant espais de coneixement compartit i obrint recursos, idees i metodologies al col·lectiu.
    A vegades el discurs informalista és molt “destroyer” i crec que això és negatiu, li resta credibilitat, per que postures molt crítiques amb la formalitat provinents de psicòlegs, pedagògs, professors, etc. (tots ells provistos de titulació universtària) personalment em fan dubtar i em provoquen una mica de rebuig, no tant en la formació contínua com si parlem de la formació inicial de les persones.
    Salutacions i gràcies pel resum!!
    Miguel

    M'agrada

  5. Una mica tard per deixar un comentari però fins ara no he llegit el post. Són les avantatges dels blocs, oi?. Vaig tenir la sort que el Jesús em convidés a assistir a aquesta ponència-presentació del llibre i l’únic que puc dir en contra és que encara no tinc el llibre (amb les ganes que tinc de llegir-ho). Me gustó mucho que se hablase del modelo ecológico de adquisición de conocimiento y de capitalizar “esos otros aprendizajes”. Tambien encontré muy interesante el planteamiento de nuevos perfiles profesionales como el de “agente de conocimiento” cuya labor sería la de conectar personas y conocimientos para ayudarlos a “transitar de la escasez al hiper exceso”…espero poder leer el libro…

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s