Crònica del XIII Seminari Compartim

Dimecres, dia 21, va tenir lloc el XIII Seminari Compartim, al voltant de “L’e-moderador i altres nous agents de coneixement a les organitzacions”. El grup de ponents feia preveure una jornada força interessant i, malgrat que era la 13a edició, les expectatives es van complir i va resultar un matí ple de coneixement i d’interessantíssimes reflexions.

Va obrir la sessió Dolors Reig, qui ens va parlar de les noves professions per a l’individu connectat, puntualitzant que més que de “noves professions”, caldria parlar de noves funcions professionals que ens ajuden a complementar l’adaptació a la nova realitat. Aquesta nova realitat, la societat xarxa, ens converteix en individus interconnectats, però que mantenen la seva individualitat, i alhora ens reclama competències bàsiques diferents de les que tradicionalment s’han considerat adequades, com el pensament computacional, l’alfabetització en nous mitjans, la transdisciplinarietat o la intel·ligència social. Competències clau que s’ajusten als nous perfils professionals i que corresponen a educadors de la participació, organitzadors de la intel·ligència col·lectiva, analistes de dades socials, experts en aprenentatge, curadors de continguts, innovadors-emprenedors socials o psicocomunicòlegs, entre d’altres.

Tot seguit, en la taula rodona moderada per Núria Vives, Susana Gracia, Julio Zino, Selva María Orejón, Alicia Cañellas i Juan Miguel Muñoz van parlar de les seves diferents experiències com a dinamitzadors de xarxa, curadors de continguts, community managers o e-moderadors de comunitats de pràctica (CoPs). En el decurs del debat, es va aprofundir en la hibridació de les diverses funcions presentades, fet que demana una certa professionalització de les persones que treballen en aquests àmbits, es van proposar diversos nivells de curació de continguts en funció de l’orientació (i de l’objectiu) d’aquesta tasca consistent a filtrar, seleccionar, remesclar i agregar els continguts a l’ecosistema informatiu de l’entorn on es treballa.

Es va plantejar també la necessitat d’establir estructures que diversifiquin les persones sobre les quals recau aquesta diversitat de funcions. Es va destacar la voluntarietat dels treballadors que incorporen aquestes noves tasques al seu dia a dia i que sovint topen amb l’estructura jeràrquica de les organitzacions (especialment en el cas de l’Administració). A la taula, es va reflexionar també sobre el model evolutiu que han de tenir les comunitats i la seva e-moderació per adaptar-se a una realitat en canvi permanent i es va remarcar la importància de detectar les xarxes existents (no tecnològiques) per aprofitar-ne les connexions. Per acabar, es va concloure que cada cop més gent està descobrint la importància de les CoPs com a element que incrementa el valor de la tasca que es du a terme.

En la seva intervenció, Jordi Graells va recórrer a cites d’autors llatins, seleccionades hàbilment, per introduir conceptes d’ara, però presents a la nostra cultura des de l’antiguitat. Així, va parlar de la importància de la saviesa compartida, de la constància del canvi, de com d’essencial és la identitat, de l’intercanvi de coneixement (i els avantatges que comporta) com a objectiu final, de la centralitat que adquireix l’aprenentatge al llarg de la vida i de les transformacions que la irrupció de les xarxes socials estan provocant en la vida personal i professional de les persones.

Segons Jordi Graells, l’obertura de dades és la clau de volta de la generació de valor de les dinàmiques relacionals a la xarxa, perquè el fet de posar les dades a disposició de qui hi estigui interessat (no només de l’Administració, sinó també d’aquelles organitzacions que posseeixen dades d’interès i/o utilitat pública) és el catalitzador del desenvolupament d’aplicacions (no necessàriament tecnològiques) que generen valor per a la ciutadania.

A continuació, Steve Dale va explicar el Programa IDEA-CoPs del Regne Unit, que compta amb més de 100.000 usuaris registrats, a més de 1.500 CoPs (de les quals unes 200 es poden considerar saludables) i va posar l’èmfasi en la salut de les comunitats. Pel que fa a la consideració de saludable d’una comunitat, va dir que cal preguntar-se si hi ha un propòsit clar, si l’entorn és segur, si existeix un nucli de participants actius motivats, si es coneixen les necessitats d’aquests participants i si es compta amb un pla d’acció amb activitats concretes. Per mesurar aquests aspectes, cal desenvolupar mètriques quantitatives i, sobretot, qualitatives.

Hi ha un conjunt de símptomes que poden alertar sobre els problemes de salut d’una comunitat i va proposar accions per combatre’ls. Dale també va repassar les tasques que ha de dur a terme un e-moderador i que consisteixen a gestionar la plataforma utilitzada, portar mètriques sobre l’activitat, planificar l’activitat de la CoP en sintonia amb els objectius de l’organització, fomentar el desenvolupament professional, gestionar els continguts, ampliar l’abast de la comunitat, generar entusiasme… Així, l’e-moderador és una peça clau per assolir l’èxit d’una CoP i per mantenir-la saludable i va insistir que és una feina dura que demana molta energia (i les piles no venen incloses).

Per tancar la sessió, Carlos Merino va reflexionar sobre com s’han d’integrar aquestes noves funcions en les estructures tradicionals de les organitzacions. Va sostenir que, atès que el coneixement no és un recurs sinó un actiu, cal que hi hagi una direcció estratègica per fer-lo interaccionar, perquè s’enriqueixi i generi competències. Per a Merino, el coneixement és com un flux que permet crear dinàmiques generadores de valor i en tant que multidimensional, cal abordar-lo des de diferents funcions professionals, que ell va resumir en quatre (antena, comunicació, retenció i moderació), tot puntualitzant que més enllà de les etiquetes, el realment important és garantir la continuïtat del procés.

De fet, cal buscar com encaixa la gestió del coneixement en cada model de negoci i s’ha de mirar amb una visió panoràmica i aglutinadora dels diferents àmbits de treball/decisió de les organitzacions. Es fa necessari desenvolupar noves mètriques (lluny de les tradicionals) per avaluar aquest actiu intangible que haurien de respondre a la qüestió ‘gestionar el coneixement serveix per millorar realment?’ En aquesta línia, la seva proposta rau a mesurar l’impacte en quatre aspectes: la satisfacció i participació dels clients/usuaris, els efectes sobre el clima organitzatiu, la repercussió sobre l’economia de l’organització (sigui en termes d’estalvi o de reducció de terminis) i la generació d’informes útils per a la presa de decisions.

Al llarg de la jornada van anar sorgint recursos o projectes interessants i innovadors als quals paga la pena fer una ullada:

Flattr
Kfé Innovación
Linked Data
Programa IDEA-CoPs

L’acte va generar una àmplia participació tant a la concorreguda sala d’actes del CEJFE, com especialment a Twitter, on el hashtag #compartim, que es va utilitzar per piular sobre el seminari, va arribar a ser trending topic a Espanya durant el matí d’aquell dimecres 21.

Joan Carles Torres

7 thoughts on “Crònica del XIII Seminari Compartim

  1. Gràcies Joanka pel resum ( Ens hem acostumat ja i no podràs deixar de fer-los;).
    I si, es veritat, va ser una bona Jornada. Tots els ponents van aportar valor afegit (nou coneixement) molt necessari per continuar indicant tendències per on continuar progressant en aquesta aventura de coneixement compartit.

    M'agrada

  2. Bona síntesi d’una gran jornada, felicitats als organtzadors. Esperem ben aviat poder comptar amb l’enregistrament del seminari, ja que la densitat i l’interès d’algunes intervencions (permeteu-me destacar les de Carlos Merino i Selva Orejón) crec que mereixen una segona visió més pausada. Fins a la propera!

    M'agrada

  3. Gràcies, Joan Carles, pel resum de la XIII Jornada del Compartim. Com diu el Jesús, ens hi estem acostumant tant que no en podrem prescindir ;-))) I, certament, aquests esdeveniments també ens van molt bé als qui de vegades ens toca actuar de ponents perquè ens obliga a produir coneixement i idees que puguin servir a altres persones i organitzacions. Esperem que ho haguem pogut aconseguir en aquesta ocasió 🙂
    Gràcies per deixar-m’hi participar!

    M'agrada

  4. Gràcies per l’esforç de síntesi d’una jornada especialment densa en continguts i idees útils per la nostra tasca diària. Enhorabona també a l’organització pels ritmes fixats i per la selecció dels participants. No és fàcil mantenir l’atenció de l’auditori durant quasi 6 hores i ho vau aconseguir!

    M'agrada

  5. Joan Carles, moltes gràcies per aquest resum. Es una memòria molt tècnica i neutra. Totalment fidel 🙂
    Amb el teu permís, l’utilitzaré com a abstract per a #compartir la sessió amb els companys i també amb la comunitat de dinamitzadors de la que formo part.
    Salutacions

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s