V Jornades e-learning a Valladolid

V Jornades e-learning en la formació per a l’ocupació a les administracions públiques Amb motiu de les V Jornades e-learning en la formació per a l’ocupació a les administracions públiques a Valladolid, he tingut l’oportunitat d’assistir a aquestes jornades fora de casa, la qual cosa sempre és interessant. També ho és poder compartir experiències i coneixements amb altres professionals que es dediquen a la formació en altres comunitats o països, i el que sempre em sorprèn és veure com tot i que fa anys que treballem en aquest àmbit estem en un constant procés d’aprenentatge.

Després d’aquests dos dies intensos de conferències, taules rodones, cafès, etc., hi ha una sèrie d’idees, reptes, i canvis que m’agradaria compartir.

Primer vull destacar que, com a responsables de formació i formadors, hem d’analitzar i valorar els canvis que s’estan produint en els actors i en el procés d’aprenentatge, i com a resum del que es va discutir:

1. Els alumnes tenen noves necessitats formatives per poder afrontar els canvis de la societat, per la qual cosa:

  • els haurem d’oferir entorns personalitzats d’aprenentatge (PLE);
  • els haurem d’oferir activitats que generin creativitat i innovació;
  • haurem de treballar el nou idioma que utilitzen perquè si no no podrem comunicar-nos-hi;
  • hem de considerar que estan constantment interconnectats i que les seves relacions personals han canviat i canviaran

2. Els docents seran considerats com un curador de continguts (content curator) i amb això es vol dir que ells seran els qui hauran de triar el recursos (d’informació i coneixements) i posar-hi ordre per guiar l’aprenentatge dels seus alumnes, de manera que cadascun obtingui el seu propi contingut.

3. Les eines que s’utilitzen han de partir dels multidispositius (ordinadors, mòbils…) i ser multicanal (formació presencial, a distància, …). Sobretot s’haurà de valorar el canvi de l’e-learning a l’m-learning, pensant sempre si els nostres alumnes (personal de les administracions públiques) realment en un període de 4 o 5 anys ho reclamarà en la seva formació. El que sí que és important per als organismes públics és la utilització de les eines en núvol (cloud computing), ja que ens permet accedir a tecnologies lliures, i disposar d’espais i eines per compartir i col·laborar.

4. Com diu Ken Robinson, estem passant del coneixement a la creativitat; del constructivisme al connectivisme i de l’aprenentatge individual al col·lectiu.

D’aquests punts podem resumir:

Són importants no només les eines, sinó pensar què necessiten de nou els nostres alumnes.

D’altra banda, i donant resposta al gran volum d’informació i coneixement que hi ha a la Xarxa, és necessari crear un banc central de continguts dins les organitzacions i les administracions públiques per crear col·laboració i participació. Una de les maneres de fer-ho estalviant recursos és convertint les plataformes que han estat pensades per ser utilitzades en formació virtual en espais d’aprenentatge col·laboratiu formal i informal, de manera que augmenti la comunicació dins de les administracions.

Amb això es fa necessari que creem continguts àgils + recursos oberts (Open Resources) + dades obertes (Open Data), a les institucions públiques perquè cal compartir la informació i el coneixement, ja que és reaprofitable i reintegrable en altres entorns.

L’open data és un model innovador de la comunicació per donar accés al coneixement i a la informació, i així eliminar barreres. És una forma d’amortitzar els diners destinats a la investigació i ajudar a incorporar la ciutadania a l’accés d’aquest coneixement.

En aquesta situació ens hem de plantejar com afrontar un conjunt de reptes, enumerats al llarg de les jornades, i que s’han de considerar en la formació del futur:

  • Ens trobem en la societat/generació de l’instant. Hem de veure com això modifica les maneres de treballar, de comunicar-se, etc.
  • Hi ha noves eines de comunicació i que canvien amb molta rapidesa: hem de veure com són de ràpides i eficaces les organitzacions per adaptar-se i assumir-ho.
  • L’avaluació de l’aprenentatge es fa difícil i cal reconsiderar-la.

Enllaços relacionats

Mireia Ochoa

3 thoughts on “V Jornades e-learning a Valladolid

  1. Gracies Mireia per compartir. Ara en aquesta època de restriccions troba tot el seu significat el compartir coneixement. I aquest que has pogut gaudir al congrés n’és molt interessant. De tot el que dius jo destacaria com una responsabilitat per a les unitats de formació saber llegir bé quines són les necessitats formatives dels nostres usuaris. Allò que ens ha servit fins ara (pla de detecció de necessitats, planificació de les accions formatives, itineraris (de competències , o no), modalitats de gestió i impartició, avaluació, etc. ) em temo que l’haurem d’adaptar al nou entorn. La crisi econòmica, en aquest sentit, ha vingut a agilitzar-lo.

    M'agrada

  2. Gràcies pel resum, Mireia, i crec que, efectivament, van trobar els punts claus del que ha de ser la formació i també el que ha de ser la feina de les administracions: compartir, obrir coneixement, una cosa que ja fa un temps que estem fent al Departament, però està clar que hi ha recorregut i molt per estar al dia. Recursos oberts, entorns personals d’aprenentatge, dades obertes, multicanalitat…. encara estem a les beceroles, però continuarem caminant en bona direcció, oi? 🙂

    M'agrada

  3. Gràcies Mireia pel post que ens situa ràpidament en el nou marc de coneixement i aprenentatge. Molt interessant el comentari sobre el nou paper del docent que crec que necessita un canvi d’actitud important i que no es pot improvisar. Més suggerent encara l’apunt sobre la creativitat com a fase posterior del coneixement tal i com l’entenem avui dia.

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s