El llibre digital: la revolució de l’edició, la distribució i la lectura

e-readerDe la mateixa manera que les TIC han comportat un gir de 180º en tot allò relacionat amb la indústria i el consum de productes audiovisuals, el llibre electrònic comença ja a trasbalsar el món editorial.

Aquesta autèntica revolució va començar a ser possible amb l’aparició de la tinta electrònica (E ink) el 1997. L’aparició dels dispositius de lectura (e-readers) —amb el Kindle (2007) com a pioner— va ser un pas molt important per a la viabilitat del llibre electrònic, que va ser confirmat amb la sortida al mercat de l’iPad d’Apple (2010), que en va ser l’empenta definitiva, conjuntament amb l’elevada taxa d’implantació dels telèfons intel·ligents. El llibre passa de ser un continent (objecte) a un contingut (llegible en diferents dispositius), la qual cosa ha comportat una nova socialització de la lectura: el coneixement es construeix de manera col·lectiva, gràcies a les aplicacions de lectura que permeten afegir-hi anotacions i compartir-les; l’autor té connexió amb els seus lectors i es genera una conversa al voltant del contingut.

Un dels reptes amb què es troba l’edició digital és la definició dels formats. A hores d’ara, l’ePub és el que suscita més consens (malgrat que no funciona prou bé a tots els dispositius), el PDF és el més estès, però dóna problemes de lectura en els dispositius, i el format ideal sembla l’ePub3, que permet fer llibres enriquits —amb àudio i vídeo a més de text i imatges—, i també l’HTML5.

Però el repte més important és adaptar el model de negoci, de manera que els autors rebin una retribució justa pel seu treball i els editors i distribuïdors puguin rendibilitzar la seva inversió (cada cop més, la tendència és que editors i distribuïdors siguin el mateix element de la cadena de valor; Amazon n’és un cas paradigmàtic). Això passa per una política de preus baixos (no té cap sentit que un llibre digital només sigui una mica més barat que un de paper) i per una gestió de drets digitals (DRM) intel·ligent, capaç de fidelitzar l’usuari sense crear-li problemes a l’hora d’utilitzar els diferents dispositius de lectura, que ha d’anar acompanyat d’un canvi a l’hora d’entendre i gestionar els drets d’autor.

Destaquem, finalment, algunes de les distribuïdores d’edicions digitals més importants a què tenim accés: Amazon, Libranda i Edi.cat. Atès que en el món digital tot va deu vegades més ràpid que en el món analògic, el futur de l’edició digital és… ara!

Sobre la imatge: e-reader © proncone CC BY-NC-SA

Carme Iriondo
Carme Iriondo

4 thoughts on “El llibre digital: la revolució de l’edició, la distribució i la lectura

  1. Gràcies, Carme per iniciar l’any amb un post tan interessant.
    És evident que els models canvien i evolucionen i qui no s’adapta al ritme morirà. Però no oblidem que el nou model de negoci continua treballant amb la cultura, un bé universal que, com a tal, hauria de ser accessible a tothom, tant tecnològicament com en preu. Potser això és el gran repte de fons al que ens haurem d’enfrontat, un cop més, amb imaginació per defensar altrernatives viables i justes.

    M'agrada

  2. Hola Carme! M’agrada el teu post que m’aclareix unes quantes idees confuses que tenia sobre aquest “ingeni”. Encara no em decideixo a donar el pas, tot i que cada vegada llegeixo més en pantalles, però sembla que el llibre de paper encara ens frena, ens té atrapats i captivats.
    Però “todo se andarà”, que diuen.

    M'agrada

  3. Carme,
    Com els meus companys han comentat, t’agraeixo que ens hagis fet cinc cèntims de com funciona aquest sistema de llibre digitasl. A mi em van regalar un ebook per nadal, i encara el tinc a la caixa sense estrenar perquè no en tenia gaire d’informació. Ara llegint aquest post más animat a obrir la capsa i a configurar el ebook. D’aquí uns dies ja et comentaré el resultat.
    Gràcies.

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s