La nova política de privadesa de Google

El 24 de gener d’enguany Google va anunciar un gir transcendent –i polèmic– en la seva política de privadesa i de les condicions d’ús dels seus nombrosos productes. Aquesta nova política es farà efectiva a partir de l’1 de març, i consistirà a  fusionar més de seixanta regles de funcionament en una de sola.

En aquest article signat per la periodista especialitzada en tecnologia Laia Reventós publicat a El País podeu trobar en què consisteixen exactament els canvis, explicats per representants de Google. Es tracta, en resum, de combinar les dades de què l’empresa disposa a través dels diferents webs (dispositius mòbils que funcionen amb Android inclosos), per poder obtenir així un retrat molt més acurat de cada usuari.

Hem dit que aquests canvis tenen caràcter polèmic. Per què? Doncs perquè comportaran que Google controlarà a partir d’ara gran part de l’activitat en línia dels seus usuaris (inclosa l’activitat social pròpia i dels seus amics), i que els seus perfils quedaran lligats a partir d’ara al seu compte de Google, i no als comptes de llocs concrets, la qual cosa pot condicionar els resultats de les cerques. És molt criticada també la impossibilitat dels usuaris de declinar aquest creuament de dades. Únicament quedaran al marge d’aquesta unificació de polítiques de privadesa serveis com Google Llibres, el navegador Chrome, serveis financers com Google Wallet i serveis empresarials de Google Analytics. I, naturalment, no afectarà de cap manera els usuaris que mai no s’hagin registrat en cap producte de Google.

Google afirma que aquests canvis beneficiaran l’usuari perquè així entendrà més fácilment quin tipus de dades són recollides i protegides quan utilitza un servei de Google, i també els permetrà afinar més els resultats de les cerques i suggerir-li informacions del seu interès. Però la majoria d’analistes opinen que no són aquests els motius que han mogut l’empresa a prendre aquesta decisió, sinó la lluita aferrissada per la rellevància a Internet que té amb Facebook i Apple, i la necessitat d’optimitzar al màxim la seva capacitat d’ingressos per via publicitària, que darrerament s’està trobant amb la competència cada cop més gran de Facebook, con assenyala Agustino Fontevecchia a Fortune. També es ressalta la intenció de Google de mantenir tota l’atenció dels seus usuaris utilitzant un sistema tancat com el d’Apple (malgrat que l’empresa ha negat aquesta intenció, com hem pogut veure abans a l’article de la Laia Reventós) i també el de Facebook.

La Unió Europea ha instat Google a aturar la implementació d’aquesta nova política de privadea. I Google ha respost. Però la Unió Europea no està sola en la seva postura, ja que l’Electronic Privacy Information Center (EPIC) també ha denunciat l’empresa a la FTC (sigles en anglès de Comissió Federal de Comerç). Més informació sobre aquesta denúncia, a càrrec de Grant Gross per a IDG News.

Estem, sens dubte, davant d’un tema cabdal, que afecta d’una o una altra manera pràcticament tots els internautes. Què en penseu, vosaltres?

Sobre la imatge: tancat (c) callejera CC BY-NC-ND

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s