El copyright a l’era d’Internet (2)

El 2 de desembre de 2011 vam publicar aquí el primer post dedicat a aquest tema, que té una importància cabdal en el canvi de paradigma que Internet està comportant en tots els àmbits. Les polèmiques arran dels projectes de llei SOPA i PIPA –acusades d’amenaçar la llibertat d’expressió i d’innovació i el creixement econòmic– han fet que la seva tramitació hagi estat aturada pel Congrés dels EUA, i la signatura per part de molts estats (entre ells, l’espanyol) del tractat ACTA són la mostra del paper central que les normes jurídiques tenen en el desenvolupament de la xarxa. Amb menys ressò mediàtic, però també de gran transcendència per a la creació i difusió del coneixement, ha estat la retirada als EUA de la Research Work Act, que afectava també l’obertura de dades públiques. Timothy B. Lee, a Ars Technica, fa un repàs històric de tots els moviments legals que s’han esdevingut en relació amb aquest tema des de 1992.

És evident que les legislacions relatives a la defensa de la propietat intel·lectual s’han de reinterpretar completament per adaptar-les a l’era actual. Així ho reclamen els activistes d’Internet, com podem veure en aquest post a TorrentFreak, i analistes com Mike Masnick, que defensa a TechDirt que copiar no és el mateix que robar. Ens trobem de ple en l’anomenada ja com a “guerra del copyright”. Els continguts audiovisuals en són els grans protagonistes, però no els únics, atès que la indústria editorial també se sent amenaçada per les descàrregues, com analitza Jeff Roberts a paidContent.

També Mike Masnick conclou a TechDirt que, atès que aturar la pirateria és tècnicament impossible, el que caldria fer és canviar el model de negoci al voltant dels continguts, ja que la innovació és la solució que pot oferir noves oportunitats tant als que en són creadors com als que en són consumidors. També Enrique Dans ho veu així, i exposa una sèrie de dades que demostrarien que les descàrregues gratuïtes no són el que està ensorrant els negocis dels distribuïdors, sinó la seva política errònia i ancorada en el passat.

Però el xoc cultural entre el copyright tradicional i Internet no s’acaba únicament en el terreny digital, sinó que el desenvolupament de les impressores 3D l’han dut també al terreny físic, com posa de manifest Laia Reventós en aquest article a El País.

I finalitzem amb una referència a la xarxa social Pinterest (que vam presentar aquí el 24 de febrer), ja que s’ha vist obligada a implementar un codi que permeti les pàgines webs blocar la possibilitat de compartició de les seves imatges amb copyright, tal com s’explica a Wwwhat’s new.

Anonymuos © MelissaToh CC BY-NC-ND

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s