Coneixement al més alt nivell: cursos i programes d’estudis en línia i gratuïts de les institucions educatives més prestigioses del món

Que Internet ha comportat una autèntica revolució pel que fa a l’accés universal del coneixement és ja un axioma. Que aquest accés universal és en molts casos de caràcter gratuït –gràcies a la nova cultura col·laborativa i de la compartició– és també un fet indiscutible. Però que el coneixement del més alt nivell sigui ofert de manera gratuïta per algunes de les universitats més prestigioses del món pot sobtar encara moltes persones.

El Massachusetts Institute of Technology (MIT, referència mundial pel que fa als estudis científics) va ser una de les institucions pioneres a oferir els seus cursos en línia de manera gratuïta, mitjançant la pàgina MITOpenCurseWare. En matèria de tecnologia informàtica destaca també el projecte Udacity. Les universitats que formen part de la Ivy League, com ara Harvard i Yale, ofereixen també els seus cursos en línia, i Harvard i el MIT han llançat el 2012 el projecte conjunt edX (els cursos començaran aquesta tardor).

També les més emblemàtiques universitats britàniques (Cambridge i Oxford) ofereixen cursos de gran qualitat en línia de manera gratuïta. I, si volem tenir un ventall més ampli d’aquest tipus d’oferta, podem consultar aquesta pàgina, que recull les 10 ofertes més significatives pel que fa al coneixement en línia. També podem visitar la pàgina Open Culture, on podem trobar 450 cursos en línia de les millors universitats. Cal destacar així mateix els projectes Khan Academy i Minerva.

L’accés a aquests cursos és, sens dubte, de gran valor i importància, però potser penseu que, tot i estar molt bé, no permeten demostrar documentalment els coneixements obtinguts. Doncs això té solució gràcies a Coursera: un portal que dóna accés a 35 cursos de les millors universitats sobre diverses matèries, que funcionen com un autèntic programa d’estudis, amb tutories per part dels professors, amb treballs a realitzar i presentar per a avaluació, amb exàmens… i amb titulacions!

Dan Lyons parla en aquest article a The Daily Beast/Newsweek de la gènesi de Coursera i altres ofertes formatives de màxima excel·lència acadèmica, i acaba qüestionant-se el model actual i el paper de les universitats d’elit: quin ha de ser el valor afegit que pot aportar una carrera presencial en una d’aquestes universitats, que té un cost aproximat de 250.000 dòlars, quan la formació i el coneixement estrictes es poden obtenir en línia de manera gratuïta? També el president de la Universitat de Stanford preveu la fi de les classes presencials perquè la universitat es traslladarà a Internet, com podeu llegir en aquest article a Kurzweil. És sens dubte una qüestió fascinant per debatre. Vosaltres què n’opineu?

Sobre la imatge: Graduation Caps © Captain Skyhawk CC BY-NC-ND 2.0

2 thoughts on “Coneixement al més alt nivell: cursos i programes d’estudis en línia i gratuïts de les institucions educatives més prestigioses del món

  1. Us felicito per l’article, que de manera molt resumida mostra el panorama actual de l’aprenentatge en línia tant en l’ensenyament superior com en l’etapa secundària. Es tracta d’un camp molt emergent, procedent del món anglosaxó i amb gran capacitat de tracció cap la resta de sistemes educatius.

    Només complementaria l’article amb una informació: més de dues-centes institucions d’arreu del món ja segueixen l’exemple del MIT, i aquestes institucions s’han agrupat mitjançant l’OpenCourseWare Consortium amb l’objectiu de generar un gran repositori de continguts educatius oberts i d’alta qualitat, basats en aquest model de compartició de coneixement. Entre els membres del consorci hi ha una bona part de les universitats públiques de Catalunya i el País Valencià, i el català és una de les 15 llengües en què es troben els continguts. Si voleu aprofundir-hi, us recomano la lectura d’aquest article:

    http://bit.ly/y0f1E6

    M'agrada

  2. Em sumo a les felicitacions de Xavier per l’article amb tots els links dels espais. És evident que les microrevolucions que va generant internet i l’aprenentatge informal és un tema de futur, i sobre el que ja fa temps que venim parlant. També les organitzacions hauran d’anar adaptant les formes de reconeixment de competències dels seus treballadors. Penso que és tot un procés imparable que anirà modificant les nostres relacions amb el coneixement, les nostres formacions i com les organitzacions estableixen les seves estratègies de formació i de selecció de personal.

    Una salutació, Joan

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s