La comunicació no verbal dels facilitadors en línia

'Emoticons'Joitske Hulsebosch va publicar el desembre al seu bloc Lassagna and Chips un interessant post sobre les estratègies de comunicació no verbal que poden fer servir els facilitadors en línia, en un entorn no gaire propici per a la comunicació no verbal, a diferència del que passa a les relacions presencials, on el factor visual és molt important i revelador.

Malgrat tot, és possible també utilitzar mitjans no verbals en les comunicacions en línia, atès que el comportament que envolta l’enviament de missatges digitals transmet significats addicionals. Per exemple, quan una persona publica un tuit i l’elimina tot seguit pot estar traspuant inseguretat. A part d’aquesta i altres lectures entre línies, hi ha moltes maneres d’entendre el que està passant en un grup de treball en línia quan els seus participants no ho fan explícit mitjançant el seu discurs. Els cinc canals de comunicació no verbal més importants per a un facilitador en línia són aquests:

  • L’ús de les estadístiques que genera el propi entorn de treball del grup. Una eina útil per treure profit d’això és Google Analytics, que permet sondejar el terreny i també monitorar l’activitat al grup.
  • Aprendre a llegir la metacomunicació digital. Si es coneixen els hàbits digitals dels membres del grup és més fàcil llegir entre línies. Per exemple, si un d’ells té un comportament diferent del que és habitual en aquesta persona es pot deduir que potser hi ha algun problema.
  • Utilitzar les emoticones i les emocions. Si el facilitador en línia adopta un model de rol que es caracteritza per l’expressió de les emocions és molt probable que la resta de membres del grup es comporti també d’aquesta manera, fent així molt més fàcil copsar els seus estats d’ànim i les qüestions que els puguin estar ocupant o preocupant.
  • Formular preguntes a un metanivell. Es poden utilitzar eines per demanar resposta immediata, com ara enquestes ràpides, trucades telefòniques o correus electrònics puntuals a algun membre del grup per saber com està.
  • Utilitzar els moments de sincronització. Hi ha moments en què el facilitador veu que algú del grup està connectat a algun dels canals de comunicació més comuns (per exemple Facebook o Skype) i pot aprofitar-ho per establir-hi contacte i obtenir una informació de retorn ràpida: seria l’equivalent de trobar-se una persona en un passadís. A les teleconferències es produeixen més senyals que als entorns textuals (per exemple, s’hi poden interpretar les entonacions de les veus i com és d’activa la participació de la gent).

I si estem amatents a tot el que passa a les comunitats virtuals i llegim amb atenció el que publica cada membre, aprendrem a conèixer l’estat d’ànim de les persones, a identificar possibles problemes i a saber qui necessita un suport especial.

2 thoughts on “La comunicació no verbal dels facilitadors en línia

  1. estoy interesada en hacer un curso de comunicacion no verbal. me podriais llamar y facilitarme la informacion necesaria? gracias aqui dejo mi telefono: Laura- 687081871

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s