Periodisme i revolució digital

Premsa digitalLa revolució que les TIC han comportat en l’àmbit de la creació i la difusió de continguts ha impactat de manera irreversible en la professió periodística i en els mitjans de comunicació tradicionals, atès que ara hi ha molts més agents implicats. Aquest impacte es fa palès especialment en la premsa escrita, que s’ha hagut d’adaptar per poder satisfer les demandes d’informació per part d’uns usuaris molt avesats a l’ús de la tecnologia, i per als quals les notícies són majoritàriament els continguts més cercats.

Es pot parlar ja d’una nova classe de periodisme, el periodisme digital. L’Escola de Periodisme de la Universistat de Berkeley ofereix un tutorial en línia per a la transició cap al periodisme digital i l’Escola de Periodisme de la Universitat de Columbia ha creat el Tow Center per al Periodisme Digital.

Segons els professors de la Universitat Pompeu Fabra Ruth Rodríguez-Martínez i Rafael Pedraza-Jiménez, els avantatges de la premsa digital davant la tradicional en paper són els següents:

  • La facilitat d’accés a la notícia: a internet els usuaris troben fàcilment allò que cerquen i en el moment just que ho volen.
  • La personalització dels continguts i informacions, especialment a partir de serveis d’alerta o de canals de contingut sindicat (RSS, Atom, etc.).
  • L’actualització constant de la informació, pràcticament al minut, de manera que es poden conèixer les notícies de darrera hora en tot moment.
  • La confiança: segons el Pew Research Center la majoria d’usuaris enquestats considera fiable i correcta la informació que troba a internet.
  • El caràcter gratuït de la informació en la gran majoria dels casos.

I Enrique Dans va desenvolupar un model per explicar la proposta de valor del format digital en relació amb la premsa en paper que es resumeix en les 6 A (en anglès):

  • Availability (disponibilitat): accés a les notícies des de qualsevol lloc i qualsevol dispositiu amb accés a internet.
  • Actualization (actualització): el diari digital deixa de costat la periodicitat i se centra en l’edició contínua que mai no para.
  • Additional info (informació addicional): la informació esdevé multimèdia i a diferents nivells de profunditat gràcies als enllaços.
  • Accessibility (accessibilitat): l’accés als continguts deixa de ser seqüencial i admet tot tipus de possibilitat, com ara la cerca per termes, o elements socials o d’especialització.
  • Archive (arxiu): els diaris en format digital permeten la cerca de qualsevol notícia que hagin publicat anteriorment.
  • Audience tracking (seguiment de l’audiència): coneixement exhaustiu de qui accedeix a la informació publicada, de quina manera ho fa, des de on, quins són els seus interessos, etc.

Que els diaris digitals no només són el futur sinó també ja el present ho demostra el fet que capçaleres tan prestigioses com The Guardian (en va ser pioner) o The New York Times prioritzin la versió digital davant de la versió tradicional en paper de les seves publicacions. Podeu llegir més informació sobre això en aquest article de Matthew Ingram a GigaOm.

A més dels mitjans de comunicació tradicionals adaptats al format digital i dels mitjans ja nascuts a internet que prescindeixen de qualsevol altre canal o suport, els cercadors de notícies (com ara Google News i Yahoo News) tenen també un rol molt destacat… tant, que a l’Estat espanyol els diaris associats a l’AEDE van fer pressió per intentar aconseguir cobrar un cànon a Google per l’enllaç als seus continguts al seu cercador de notícies; no van tenir cap èxit, atès que no només Google es va negar a pagar sinó que va tancar aquest servei a tot l’Estat. Però hi ha molts altres diaris (en format únicament digital o mixt) que no estan associats a l’AEDE: Hipertextual en va recollir la llista.

Precisament per fomentar el periodisme digital de qualitat, Google ha llançat la Iniciativa de Notícies Digitals juntament amb alguns dels diaris més importants d’Europa, que li comportarà una inversió de 150 milions d’euros.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s